Journalistiek en Nieuwe Media

Door docenten
#7 Follow the News: Nieuwsgenerator

#7 Follow the News: Nieuwsgenerator

Journalisten ‘volgen het nieuws’. Maar: hoe doen ze dat precies? In de rubriek Follow the News elke week een tip, truc of tool om op de hoogte te blijven van wat er speelt. Aflevering 7: Nieuwsgenerator.

David Brewer schreef begin dit jaar een handige post hoe elke week minstens tien originele verhalen te kunnen schrijven. Tien? Nou, eigenlijk 150, maar dat is meteen zo overdreven. Brewer stelt voor een eigen agenda van categorieën te maken. Daarnaast zet hij evenveel onderwerpen. Ik heb vijf categorieën van journalistiek gekozen en daarnaast vijf onderwerpen. Die tabel is zo gemaakt. Wat nu? Nou, heel eenvoudig. Ik volg de rode pijl en wil weten welke ontwikkelingen binnen de geschreven pers met betrekking tot het personeel op dit moment actueel zijn. Om die vraag iets concreter te krijgen, stel ik mijzelf de vijf bekende W’tjes en de H.

Ter illustratie: ik kies voor de wie. Wie zijn dat dan, personeel binnen de geschreven pers? We horen voortdurend over journalisten die onder druk staan, maar welke functies zijn er nog meer van de redactie verdwenen of staan onder druk? Wie werken er allemaal nog meer aan de krant: van eerste idee tot en met de bezorging? De rode pijl brengt me op een idee: wie zijn de bezorgers van onze kranten? Mooi onderwerp want een belangrijke schakel tussen highbrow redactie en lezers.

Maar, we zijn er nog niet: we moeten nog twee stappen zetten. Ten eerste moeten we het genre vaststellen waarbinnen we de bezorgers beschrijven. Wordt het een interview, staan we zelf om 04.00 uur op om door weer en wind te dikke kranten door de brievenbussen te stouwen? Kortom: hoe gaan we het verhaal vertellen?

En stap twee: is hier al over geschreven, wanneer, door wie en op welke manier? Als over bezorgers is geschreven, is er geen man over boord. Bepaal dan de meerwaarde van jouw artikel ten opzichte van wat er al is. Of kies een ander ‘personeelslid’ van de geschreven pers: drukkers, zetters, beeldredacteuren, hoofdredacteuren, advertentie-inkopers, koffiedames en -heren of de schoonmaak. En zo zijn veel meer verhalen te schrijven: 5x5x6 (150) om precies te zijn. Met één simpele generator bepaal jij nu zelf je nieuwsagenda. Kies een categorie die je boeit, som er logische onderwerpen bij en experimenteer eens door de generator een aantal malen te doorlopen. 

Succes!  

Plaats een reactie

Name (required)

E-mail (required)

Een avatar? Ga naar www.gravatar.com

Onthoud mij
Hou me op de hoogte van reacties