Journalistiek en Nieuwe Media

Door docenten
Wetenschap is blauw

Wetenschap is blauw

Om het imago van David Publishing Company op te vijzelen, kreeg de website een meer wetenschappelijk uiterlijk. Hoe dat eruit ziet? Blauw.

David Publishing Company helpt wetenschappers graag te publiceren in internationale tijdschriften. Maar hun reputatie ligt onder vuur: sommige wetenschappers betwijfelen de zuiverheid van hun bedoelingen. Om het imago op te vijzelen, kreeg de website een meer wetenschappelijk uiterlijk. Hoe dat eruit ziet? Net als andere grote wetenschappelijke uitgevers: blauw-wit, zonder beeld!
Onlangs kreeg ik een persoonlijke e-mail van Emma van David Publishing Company uit Valley Cottage, New York. Deze wetenschappelijke uitgever was geïnteresseerd in mijn werk omdat ze een artikel had gelezen dat ik een jaar geleden op een congres had gepresenteerd. Ook werd me gevraagd of ik belangstelling had voor een positie als lid van een van de editorial boards van David Publishinh Comapny. Nou ben ik geen publicatiekanon, dus ik grijp iedere gelegenheid aan. Gretig las ik de rest van de mail. Eén regel op het eind deed mijn stemming omslaan: "It is not our Policy to pay authors. Instead the authors should pay $50 per page in our format." Tien pagina's vul je gauw. Vijfhonderd dollar.

Predator Publisher

Ik vroeg me af of het onderzoeksinstituut waar ik werk vijfhonderd dollar zou willen neerleggen voor het feit dat ik ergens een artikel publiceer. Ik heb het gelukkig niet meteen gevraagd. Een klein onderzoek op internet bracht me bij een aantal wetenschappers die dezelfde mail hadden gekregen, maar die iets minder navraag hadden gedaan en publicaties hadden ingestuurd of zich hadden aangemeld voor reviewwerk. David Publishing Company (DPC) wordt in verschillende blogs neergezet als een frauduleuze uitgever, of zoals het in het Engels zo mooi heet, een Predator Publisher. De thuisbasis is niet Amerika, maar China. En de wetenschappelijke standaards worden betwijfeld. De blogs aan het eind van deze post geven daar meer informatie over. Hier ben ik vooral geïnteresseerd in beeldgebruik.



Nieuwe website

Onder druk van negatieve blogs van wetenschappers zoals Ethan Doyle en Jeffrey Beal, moet Emma in China zich zorgen gemaakt hebben over het wetenschappelijk imago van DPC. De oude website werd vernieuwd. De oude website (hierboven) had een banner met twee elkaar afwisselende beelden. Het eerste is een stockfoto van wat wellicht vier ambitieuze wetenschappers moet voorstellen. Zij tonen zich verheugd. Misschien omdat ze vijfhonderd dollar hebben betaald om een artikel te slijten bij DPC. Het tweede beeld is dat van een deel van de landkaart van de VS en applaudisserende handen, met de leus "From Knowledge to Wisdom." Die landkaart is opmerkelijk, want het bedrijf zetelt in China, ook al is er een post- en mailadres in Amerika. Onderaan de website een andere stockfoto van vier frisse jonge opgewekte mensen geschaard om een laptopcomputer. Ook blij dat ze vijfhonderd dollar hebben betaald om een artikel te slijten bij DPC. Verder bestaat de site hoofdzakelijk uit een opsomming van de indrukwekkende reeks wetenschappelijke tijdschriften die DPC zegt uit te geven. De leidende kleur van de homepage is paars. Wat doe je als je je imago wilt verbeteren? Twee dingen: gooi overtollig beeld eruit en gebruik blauw/wit. Dan ziet het er zo uit:

Beeld in de vorm van stockfoto's, zoals in de oude website, kun je beschouwen als fancy en commercieel. Farmagiganten doen dat en die hebben ook al geen beste naam. DPC restylde zijn website om deze meer te laten lijken op die van de grote wetenschappelijke uitgevers. Wie de homepagina's van uitgeefreuzen in de wetenschap bekijkt, ziet een trend: weinig beeld en veel blauw-wit. Blauw moet blijkbaar vertrouwen wekken. Kijk maar bij Routledge, bij Sage, Cambridge UP en bij Yale UP. Allemaal een tint blauw en geen beeld anders dan covers van boeken. Aidan Huang (Singapore) zegt het ook in zijn blog over de anatomie van kleuren op websites:blauw wordt geassocieerd met belangrijkheid en vertrouwen, met intelligentie, stabiliteit, eenheid en conservatisme. Ja, wat wil je nog meer als wetenschappelijke uitgever? Wel slordig dat DPC die paarse bol uit het logo niet mee gekleurd heeft, dat was nóg beter geweest. 



Informatie over David Publishers:
Albion Calling, Ethan Doyle White's personal blog
- Jeffrey Beal on Scholarly:David Publishing Company, a Massive Spammer from China
Leither reports, On David Publishing, Once Again--and the Philosopher's Index.
A Cautionary Tale about Predatory Publishers.

Plaats een reactie

Name (required)

E-mail (required)

Een avatar? Ga naar www.gravatar.com

Onthoud mij
Hou me op de hoogte van reacties