Journalistiek en Nieuwe Media

Door studenten
401kcalculator.org

Crowdfunding als trampoline voor lokale onderzoeksjournalistiek

Na crowdfunding in de landelijke journalistiek is de tijd rijp voor de volgende stap: donaties van burgers inzetten voor lokale onderzoeksjournalistiek. Bijvoorbeeld in Leiden. Dat betogen JNM-masterstudenten Sebastiaan van Loosbroek en Frances Vermeeren.

Neem Leiden, een studentenstad met 118.000 inwoners en veel media. Maar aan eigen onderzoeksjournalistiek doen ze nauwelijks.

Af en toe stuit Chris de Waard van Sleutelstad.fm op iets opmerkelijks. Laatst nog las hij in een beleidsstuk over de plannen om de Beestenmarkt grondig te veranderen in een plein met terrassen. Ergens onderaan stond dat de bedrijven daaromheen dan zouden moeten verdwijnen. Die voor sommige minder positieve plannen, werden door de opmerkzaamheid van De Waard openbaar. Gevolg was onder meer dat de Leidse politiek vragen ging stellen.

Los van de beleidsstukken waarin hij soms iets opmerkelijks aantreft, doet De Waard geen eigen diepgravend onderzoek. De capaciteit en het geld ontbreekt. De advertentiemarkt verslechtert al jaren, terwijl advertentie-inkomsten oorspronkelijk een grote inkomstenbron voor lokale media zijn.

Lees de rest van het artikel op De Nieuwe Reporter.

Plaats een reactie

Name (required)

E-mail (required)

Een avatar? Ga naar www.gravatar.com

Onthoud mij
Hou me op de hoogte van reacties